Internationale harmoniecompositiewedstrijd

Saturday, 4 November, 2006 - 20:00 to Sunday, 5 November, 2006 - 20:00

Het slotweekend van de internationale harmoniecompositiewedstrijd vond plaats op 4 en 5 november 2006. Op zaterdag 4 november trad het Orchestre d'Harmonie de la Région Centre uit Frankrijk op. Dit orkest, dat op het WMC 2005 vice-wereldkampioen werd in de Concertafdeling, bracht volgend programma:

  • Festive Ouverture - Dimitri Shostakovich
  • Danse Funambulesque - Jules Strens
  • Archimède - Alain Louvier
  • When speaks the signal trumpet tone - David Gillingham
  • Divertimento voor orkest - Leonard Bernstein

Op zondag 5 november greep de laureatenuitvoering plaats van de internationale harmoniecompositiewedstrijd “Harelbeke Muziekstad“ 2006 in cc het Spoor in Harelbeke.De doelstellingen van de wedstrijd waren:

  • Het verder uitbouwen van de idee en het hoger optillen van het bestaand imago van “Harelbeke, Muziekstad”
  • Het bevorderen van de hedendaagse muziek, meer bepaald in de harmoniemuzieksector
  • Het meehelpen aan de internationale naambekendheid van de composities en uitvoerders.

In de eerste fase van de wedstrijd werden 64 werken ingezonden uit 21 landen. Drie partituren werden weerhouden voor het laureatenconcert. De jury voor het concert bestond uit:

  • Roland CORYN (B), docent compositie, componist en oud-directeur Academie voor Muziek, Woord en Dans Harelbeke en tevens voorzitter van de jury.
  • André LAPORTE (B), componist en gewezen producer VRT.
  • Luc VANHOVE (B), docent compositie aan het conservatorium van Antwerpen en docent compositie en analyse aan het Lemmensinstituut Leuven.
  • Lucas VIS (NL), dirigent en docent conservatorium Amsterdam.
  • Robert LEMAY (CAN), oud winnaar van de compositiewedstrijd 2004 en doctor in compositie.

De drie finalisten waren:

  • Geert Depraetere - Times of Diversity
  • Yori-Aki Matsudaira - Expansion
  • Takahiro Sakuma - Sinfonietta

Voor een volle zaal werden de composities van de drie finalisten gespeeld door het Koninklijk Harmonieorkest Vooruit uit Harelbeke o.l.v. Geert VERSCHAEVE.

De winnaar werd Geert DEPRAETERE (B) met zijn werk ‘Times of Diversity’.

De tweede plaats werd behaald door Takahiro SAKUMA (JAP) met ‘Sinfonietta’.
Hij behaalde eveneens de publieksprijs.

De derde plaats werd behaald door Yori-Aki MATSUDAÏRA met ‘Expansion’.

 
 

 

 

Geert DEPRAETERE werd geboren op 5 september 1958. Hij kreeg een professionele opleiding als trombonist aan het KMC Brussel. Daarnaast kaapte hij nog heel wat eerste prijzen weg: kamermuziek bij Arie Van Lysebeth te Brussel, Harmonie en fuga aan het KMC Gent bij Mieke Van Hautte en een Premier prix de composition aan het CR te Mons bij Claude Ledoux.

Tot 2000 was hij leerkracht instrumentaal ensemble, samenspel, koperen blaasinstrumenten, AMV en AMC aan de Stedelijke Academie voor Artistieke Vorming te Ronse en aan de Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Lebbeke.

Vandaag is hij directeur en leraar koperen blaasinstrumenten aan de SAMW Oudenaarde. Hij werkte als free-lance trombonist bij het Nationaal Orkest van België, het Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, de Vlaamse Operastichting en het Gabrieli koperensemble.

Geert Depraetere schreef reeds heel wat composities waarvan enkele uitgegeven zijn bij Lantro Music en de muziekuitgeverij Euprint.
 

 
Times of Diversity
 
Deze partituur van Geert Depraetere stelt in alle geval hoge eisen aan de bekwaamheid van de uitvoerders. Dit zowel op vlak van ritme als vansamenklank. Alhoewel een zuivere muzikale lijn op het eerste zicht niet is vast te stellen blijkt uit een tweede lezing heel duidelijk dat die wel aanwezig is en dat het muzikale discours een logische maar niet altijd eenvoudige weg bewandelt. Deze complexe schrijfwijze doet denken aan een schrijfwijze die is overgewaaid uit Engeland, terwijl anderzijds het zoeken naar kleurencombinaties een bewondering voor de Franse school vooropstelt.

 
 
 
 

 

 
Takahiro SAKUMA werd geboren in 1972 in Sapporo, Japan, en verhuisde later naar Sendai. In het Tokyo Colege of Music studeerde hij bij Reiko Arima, Akira Ifukube, Sei Ikeno, Akira Nishimura, Shin-ichiro Ikebe en Joji Yuasa. Nadat hij afstudeerde in 1998, werkte hij als assistent compositie aan het Tokyo College of Music.
In 1995 kreeg zijn werk "Rhythmic Dance for Band" een eervolle vermelding bij de compositiewedstrijd van de All Japan Band Association.

Zijn werk wordt gekenmerkt door Noord-Europese en Latijns-Amerikaanse invloeden. Zijn studies compositie bij professor Fernando Maglia aan het Conservatorio Nacional Superior de Música in Buenos Aires zullen daar niet vreemd aan zijn. Tijdens die studies werd zijn interesse voor de gitaar gewekt. Na zijn terugkeer in Japan schreef hij twee werken voor gitaar. Het ene gitaarwerk, "Dances for two gods", haalde de halve finale van het 6de Concorso Internazionale di Composizione per Chitarra Classica in Alessandria, Italië. Het andere werk, "The dawn of..." voor gitaar en strijkers kreeg een eervolle vermelding op het 1ste Concurso Internacional de Composición – Homenaje al maestro Raúl Sánchez Clagget”, Montevideo in Uruguay.

In 2005 behaalde hij de 1ste prijs op de 11de International Composers Competition “2 AGOSTO” in Bologna, Italië met zijn werk "Concertino for Trumpet and Orchestra - praise of the earth-“.
 

 
Sinfonietta
 
De genomineerde partituur van deze Japanse componist Takahiro Sakuma, ‘Sinfonietta’ sluit alleen reeds door de gekozen titel aan bij onze westerse traditie. Het werk lijkt eendelig maar krijgt vele tempowisselingen, waardoor ook veel karakterveranderingen worden gerealiseerd. De orkestratie verloopt ook meer in de traditie waarbij meer met blokken van instrumentengroepen wordt gewerkt. Anderzijds komen nieuwe verworvenheden, zoals passages in een vrij metrum eveneens in het werk voor, waardoor de vernieuwing die zicht de laatste vijftig jaren van de vorige eeuw heeft voltrokken ook in deze partituur is terug te vinden.

 
 

 

 

Yori-Aki MATSUDAIRA werd geboren in Tokio op 27 maart 1931. Hij studeerde biologie aan de Tokyo Metropolitan University. Als componist en pianist is hij autodidact. Van 1957 tot 1960 schreef hij seriële muziek. De volgende 6 jaar koos hij de richting van de indeterminacy. Vanaf 1966 liet hij zich gedurende 10 jaar inspireren door een gecombineerde techniek, waarvan de Amerikaanse artist Robert Rauschenberg de grondlegger was. Vanaf 1972 paste hij de stijl van de nieuwe modale muziek toe. De laatste jaren schrijft hij volgens het pitch-interval principe, dat als een uitbreiding van de modale techniek beschouwd wordt.

De ISCN (International Society for Contemporary Music) koos al 9 maal werken van Yori-Aki Matsudaira voor de World Music Days: in 1958, '67, '69, '72, '75, '84, '87, '91, and '93. In 1990 ontving hij de speciale prijs van de uitgeverij Moeck Verlag op de derde Kazimierz Serocki compositiewedstrijd in Polen. Sinds 1982 organiseert hij op regelmatige basis concertcycli voor kamermuziek en orkestwerken. Van 1998 tot 2002 was hij voorzitter van de Japanse afdeling van het ISCM. Onder zijn voorzitterschap waren de World Music Days in 2001 te gast in Yokohama.
 

 
Expansion
 
Deze partituur is totaal anders van uitzicht dan de 2 andere genomineerde partiturenen zal ook een totaal ander klankbeeld genereren. Hier wordt teruggegrepen naar en voortgebouwd op een klankbeeld uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw, waarbij gebruik wordt gemaakt van andere klankgeneratoren dan deze die we normaal van de klassieke instrumenten verwachten. Zo wordt van de musici verwacht dat zij blaasgeluiden, ventiellawaai, flatterzungen, met een contrabasboog de tamtam bespelen, woorden uitspreken in het mondstuk van het instrument, ritmisch op het mondstuk van de koperen blaasinstrumenten kloppen enz…, m.a.w. hoge en lage klanken voortbrengen die anders niet voortkomen in de loop van een muzikaal discours. Ook bij een eerste oogopslag is in de partituur te zien hoe de componist zijn titel ‘Expansion’ of ‘uitzetting’ muzikaal realiseert en met een doorgedreven logica tot een goed einde brengt.

 
 

 
Aan de wedstrijd was een prijzengeld verbonden van € 10.000, € 5.000 en € 2.500.
Voor de publieksprijs werd een bedrag van € 1.500 uitgereikt.

 
 

 

Van links naar rechts:
Geert Depraetere
(1ste Laureaat)
Yori-Aki Matsudaïra
(3de Laureaat)
Takahiro Sakuma
(2de Laureaat en winnaar publieksprijs)