IBBA

donderdag, 11 april, 2024 - 20:00

De International Belgian Brass Academy is een zeer uniek en bijzonder festival dat de landsgrenzen overstijgt. In het kader van dit festival brengen we in CC het SPOOR een bijzonder concert met internationale topsolisten!
Bestel nu je tickets

Solisten

Sławomir Cichor

Met meer dan twee decennia in het vak heeft Cichor een uitgebreide carrière als trompettist opgebouwd. Hij is orkestmusicus, academisch docent, solist, kamermusicus en componist. In zijn 20-jarige loopbaan als orkestmusicus heeft Cichor gespeeld met gerenommeerde ensembles zoals het Wrocław Filharmonisch Orkest, het Nationaal Filharmonisch Orkest en het Sinfonia Varsovia Orkest. Hij werd in 2011 benoemd tot eerste trompettist van het Arthur Rubinstein Filharmonisch Orkest in Lodz. Al 17 jaar lang doceert Cichor aan de Academy of Music in Łódź, waar hij als professor en docent werkzaam is. Sławomir Cichor heeft erkenning gekregen voor zijn bijdragen aan de Poolse cultuur, waaronder de Orde van Verdienste voor Diensten aan de Poolse Cultuur, uitgereikt door de Minister van Cultuur en Nationaal Erfgoed, evenals het Bruine Kruis van Verdienste, toegekend door de Poolse president van de republiek.

Peter Moore

Peter Moore is een opmerkelijke trombonespeler met een expressieve zeggingskracht die vaak alleen aan menselijke stemmen wordt toegeschreven, volgens BBC Music Magazine. Hij verwierf internationale erkenning op slechts 12-jarige leeftijd toen hij de jongste winnaar werd van de BBC Young Musician, waarmee hij zijn opmerkelijke solocarrière lanceerde. Moore heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een gewilde solist en heeft opgetreden met vooraanstaande orkesten zoals de BBC, London en Lucerne Symphony Orkesten, BBC Concert Orchestra, BBC National Orchestra of Wales, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Polish Chamber Orchestra en Ulster Orchestra. Moore is niet alleen een gerenommeerde solist, maar ook sinds 2014 lid van het London Symphony Orchestra, eerst als Co-Principal Trombone en nu als Principal Trombone. Bij zijn toetreding was hij de jongste speler in de geschiedenis van het orkest. Hij combineert deze rol met zijn werk als Professor Trombone aan de Royal Academy of Music.

Wim Van Hasselt

Wim Van Hasselt, een Belgische musicus met een huidige basis in Zwitserland, heeft een indrukwekkende staat van dienst als solist bij gerenommeerde orkesten en op diverse internationale podia. Hij is uitgenodigd als solist bij prestigieuze ensembles zoals het Amsterdam Sinfonietta, de Sophia Philharmonic en het Budapest Festival Orchestra. Van Hasselt maakte vele jaren deel uit van de trompetsectie van het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam, waar hij zijn vaardigheden als trompettist verder ontwikkelde. Eerder vervulde hij vergelijkbare functies bij het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin en was hij academist bij de Deutsche Oper Berlin en de Staatsoper Stuttgart. Als professor trompet aan de University of Music Freiburg en de Norwegian Academy of Music in Oslo, en als coach bij het European Union Youth Orchestra, deelt hij enthousiast zijn passie voor muziek en draagt hij zijn kennis over aan de volgende generatie.

Fabien Wallerand

Fabien Wallerand is een geprezen tubaïst en componist die internationale erkenning heeft verworven in de wereld van de klassieke muziek. Hij behaalde unaniem de eerste prijs voor tuba aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Lyon onder begeleiding van Melvin Culbertson. Wallerand onderscheidde zich als prijswinnaar op internationale concoursen in Guebwiller (Frankrijk) en Markneukirchen (Duitsland). Zijn indrukwekkende carrière omvat optredens met gerenommeerde orkesten zoals het Orchestre de Paris, het Orchestre National de France, het Orchestre Philharmonique de Radio France, het Orchestre National de Bordeaux, het Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, en anderen. Wallerand heeft zijn talent ook wereldwijd laten gelden door het geven van masterclasses en concerten in verschillende landen, waaronder Colombia, Venezuela, China, Japan, de Verenigde Staten, Italië, Spanje, Duitsland, België, Mayotte, Nieuw-Caledonië, en meer. In 2015 werd hij benoemd tot professor tuba aan de Haute école de musique in Genève.

Praktisch

Het concert gaat door op donderdag 11 april om 20u in CC Het SPOOR Harelbeke.

Bestel nu je tickets